Perheoikeudellisten palveluiden neuvonta ja -asiointi
Perheoikeudellisten palveluiden neuvonta ja -asiointi
Ennen lapsen syntymää isyyden tunnustaminen on mahdollista äitiysneuvolassa terveydenhoitajan luona, jos isyyden tunnustaja on lapsen isä. Äidin tulee hyväksyä tunnustaminen. Tunnustaminen edellyttää, että äiti ja tunnustaja ymmärtävät tunnustamisen merkityksen. Tunnustamistilaisuudessa tulee olla mukana asetuksessa säädetyt henkilöllisyysasiakirjat.
Lapsen syntymän jälkeen isyyden tunnustamisen tapahtuu lastenvalvojan luona. Mikäli isyyttä ei ole tunnustettu ennen lapsen syntymää, lapsen kotikunnan lastenvalvoja ottaa yhteyttä äitiin isyyden selvittämiseksi.
Lastenvalvoja huolehtii kaikista isyyden vahvistamiseen liittyvistä asioista. Isyyden vahvistaa maistraatti.
Jos isä ei tunnusta isyyttään, äiti voi nostaa kanteen isyyden vahvistamiseksi.
Kuinka toimin?
Kirjaudu palveluunVerkkoneuvonnasta ja -asioinnista saat henkilökohtaista neuvontaa ja ohjausta. Viestin voit jättää milloin vain.
Palvelun työntekijät
Perheoikeudellisten palvelujen työntekijät
Käyttöohje
-
Kirjaudu palveluun
Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistamista, jotta työntekijä voi varmistua henkilöllisyydestäsi. Klikkaamalla nappia Kirjaudu palveluun siirryt ensin Suomi.fi -tunnistautumispalveluun. Tämän jälkeen siirryt suoraan palveluun. Tunnistautumistavan voit valita itse. Voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia.
-
Kirjoita asiasi
Voit kysyä henkilökohtaista neuvontaa sekä välittää turvallisesti liitteitä. Viesti menee vain palvelun työntekijöille.
-
Saat ilmoituksen sinulle saapuneesta vastauksesta
Ilmoitus tulee valintasi mukaan sähköpostiisi ja/tai matkapuhelimeesi. Siinä ei näytetä asiakassuhteeseen tai sinuun liittyvää tietoa. Ilmoitukset eivät sisällä koskaan klikattavia linkkejä.
-
Kirjaudu ja lue saapunut viesti OmaVirtusta
Pääset lukemaan saapuneen viestin tunnistautumalla Omavirtuun. Painikkeen löydät verkkosivun oikeasta kulmasta. Kaikki viestit säilyvät siellä tallessa ja vain sinä pääset sinne.
Tietoa palvelusta
Digitaalinen etäpalvelu säästää aikaa, rahaa ja luontoa
Yhä useampi sote-alan palvelu voidaan toteuttaa digitaalisena etäpalveluna, jolloin sekä ilmastopäästöt että palvelun taloudelliset kulut pienenevät.
Lappilaisten arjessa digitaalisten palveluiden käyttö näkyy erityisesti matkakulujen ja -ajan säästöinä. Polttoaineiden kulutuksen säästöt tuntuvat asukkaiden arjessa konkreettisesti, ja säästettyä aikaa voi käyttää matkustamisen sijaan esimerkiksi harrastuksiin.
Testaa, millaiset ilmastosäästöt etäpalvelun käyttö tuottaisi juuri sinulle: Klikkaa tästä Virtun hiilijalanjälkilaskuriin.
Tietosuojaseloste
Lapin hyvinvointialueen tietosuojaseloste (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)