Lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Lastensuojelun neuvonta ja -asiointi
Sosiaalitoimiston lastensuojelutyöntekijöiden velvollisuutena on auttaa ja tukea lasta ja hänen perhettään, jos lapsen kotiolot tai kasvuolosuhteet eivät ole riittävän turvalliset ja vanhemmat laiminlyövät lapsen hoitoa tai lapsi omalla toiminnallaan vaarantaa hyvinvointiaan.
Sosiaalitoimiston lastensuojelutyöntekijään voi olla yhteydessä kuka tahansa yksityinen henkilö, joka on huolissaan lapsen ja perheen tilanteesta. Huolta voi aiheuttaa esim. päihteiden käyttö tai mielenterveysongelmat, joiden takia lapsen hoitoa laiminlyödään ja lapsi kokee turvattomuutta.
Vanhempi voi ottaa yhteyttä lastensuojelutyöntekijään, kun kokee tarvitsevansa apua esim. väsymyksen ja uupumuksen takia. Huolta voi aiheuttaa myös lapsen käyttäytyminen, jolloin tilanteen selvittämiseen tarvitaan tukea.
Lapsi voi itse ottaa yhteyttä, jos kokee turvattomuutta ja tarvitsee apua esim. vanhempien päihteiden käytön tai väkivaltaisen käyttäytymisen takia.
Viranomaiset ovat ilmoitusvelvollisia, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelutarpeen selvitystä.
Kuinka toimin?
Kirjaudu palveluunVerkkoneuvonnasta ja -asioinnista saat henkilökohtaista neuvontaa ja ohjausta. Viestin voit jättää milloin vain.
Palvelun työntekijät
Sosiaaliohjaaja
Jälkihuollon sosiaaliohjaaja
sosiaaliohjaaja
sosiaalityöntekijä
Perheohjaaja
Sosiaalityöntekijä
sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijä
Perheohjaaja
sosiaalityöntekijä
sijais- ja tukiperhetyöntekijä
sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijä
sosiaalityöntekijä
Palveluesihenkilö
sosiaaliohjaaja
palveluohjaaja
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijä
Käyttöohje
-
Kirjaudu palveluun
Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistamista, jotta työntekijä voi varmistua henkilöllisyydestäsi. Klikkaamalla nappia Kirjaudu palveluun siirryt ensin Suomi.fi -tunnistautumispalveluun. Tämän jälkeen siirryt suoraan palveluun. Tunnistautumistavan voit valita itse. Voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia.
-
Kirjoita asiasi
Voit kysyä henkilökohtaista neuvontaa sekä välittää turvallisesti liitteitä. Viesti menee vain palvelun työntekijöille.
-
Saat ilmoituksen sinulle saapuneesta vastauksesta
Ilmoitus tulee valintasi mukaan sähköpostiisi ja/tai matkapuhelimeesi. Siinä ei näytetä asiakassuhteeseen tai sinuun liittyvää tietoa. Ilmoitukset eivät sisällä koskaan klikattavia linkkejä.
-
Kirjaudu ja lue saapunut viesti OmaVirtusta
Pääset lukemaan saapuneen viestin tunnistautumalla Omavirtuun. Painikkeen löydät verkkosivun oikeasta kulmasta. Kaikki viestit säilyvät siellä tallessa ja vain sinä pääset sinne.
Tietoa palvelusta
Digitaalinen etäpalvelu säästää aikaa, rahaa ja luontoa
Yhä useampi sote-alan palvelu voidaan toteuttaa digitaalisena etäpalveluna, jolloin sekä ilmastopäästöt että palvelun taloudelliset kulut pienenevät.
Lappilaisten arjessa digitaalisten palveluiden käyttö näkyy erityisesti matkakulujen ja -ajan säästöinä. Polttoaineiden kulutuksen säästöt tuntuvat asukkaiden arjessa konkreettisesti, ja säästettyä aikaa voi käyttää matkustamisen sijaan esimerkiksi harrastuksiin.
Testaa, millaiset ilmastosäästöt etäpalvelun käyttö tuottaisi juuri sinulle: Klikkaa tästä Virtun hiilijalanjälkilaskuriin.
Tietosuojaseloste
Lapin hyvinvointialueen tietosuojaseloste (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)