Vaatii tunnistautumisen

Sosiaalipalveluiden neuvonta ja asiointi

Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön suorittamaan ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaalityön keskeisiä osa-alueita ovat:

  • Aikuissosiaalityö
  • Lastensuojelu
  • Lapsen huolto- ja tapaamisoikeutta koskevat tehtävät sekä lastenvalvonta
  • Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki ( Perustoimeentuki Kelalta 1.1.2017 alkaen)
  • Vammaispalvelu
Aikuisten parissa tehtävällä sosiaalityöllä ehkäistään sosiaalisten ongelmien syntyä arvioimalla asiakkaan elämäntilannetta, vahvuuksia ja ongelmia. Asiakkaan kanssa etsitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja elämäntilanteen parantamiseksi ja motivoidaan asiakasta muutokseen. Asiakasta ohjataan, tuetaan ja neuvotaan erilaisissa arkielämän tilanteissa. Työskentelyn pohjaksi asiakkaalle laaditaan palvelutarpeen arviointi.
Aikuissosiaalityön puoleen voit kääntyä, kun
- tarvitset tukea arkielämän hallintaan ja suunnitteluun
- tarvitset ohjausta työhön kuntoutukseen tai työllisyyspalveluihin liittyvissä asioissa
- tarvitset sosiaaliturvaan ja -palveluihin tai talouden hallintaan liittyvää ohjausta ja neuvontaa
- mielenterveys-, päihde- tai asumiseen liittyvät ongelmat haittaavat elämääsi
- olet kohdannut äkillisen kriisin
Voit varata ajan sosiaalityöntekijälle tai -ohjaajalle tai ottaa heihin yhteyttä puhelimitse puhelinaikana

Kuinka toimin?

Kirjaudu palveluun

Verkkoneuvonnasta ja -asioinnista saat henkilökohtaista neuvontaa ja ohjausta. Viestin voit jättää milloin vain.

Palvelun työntekijät

Anniina Hanhirova
Sanna-Mari Juopperi
Johtava sosiaalityöntekijä
Henna Kajasviita
sosiaalityöntekijä
Jaana Kallo
sosiaalityöntekijä-lastenvalvoja
Niina Lohiniva
sosiaaliohjaaja
Anna-Maija Rautio
Kirsi Saloheimo
Kehittäjäsosiaalityöntekijä
Anu Tirroniemi
sosiaalityöntekijä
Hilkka Ylimartimo
Perusturvajohtaja

Käyttöohje

  1. Kirjaudu palveluun

    Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistamista, jotta työntekijä voi varmistua henkilöllisyydestäsi. Klikkaamalla nappia Kirjaudu palveluun siirryt ensin Suomi.fi -tunnistautumispalveluun. Tämän jälkeen siirryt suoraan palveluun. Tunnistautumistavan voit valita itse. Voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia.

  2. Kirjoita asiasi

    Voit kysyä henkilökohtaista neuvontaa sekä välittää turvallisesti liitteitä. Viesti menee vain palvelun työntekijöille.

  3. Saat ilmoituksen sinulle saapuneesta vastauksesta

    Ilmoitus tulee valintasi mukaan sähköpostiisi ja/tai matkapuhelimeesi. Siinä ei näytetä asiakassuhteeseen tai sinuun liittyvää tietoa. Ilmoitukset eivät sisällä koskaan klikattavia linkkejä.

  4. Kirjaudu ja lue saapunut viesti OmaVirtusta

    Pääset lukemaan saapuneen viestin tunnistautumalla Omavirtuun. Painikkeen löydät verkkosivun oikeasta kulmasta. Kaikki viestit säilyvät siellä tallessa ja vain sinä pääset sinne.

Tietoa palvelusta

Palvelun tuottaa Lapin hyvinvointialue
Palvelulupaus viisi arkipäivää
Keskimääräinen vastausaika 0 vrk
Maksuton

Digitaalinen etäpalvelu säästää aikaa, rahaa ja luontoa

Yhä useampi sote-alan palvelu voidaan toteuttaa digitaalisena etäpalveluna, jolloin sekä ilmastopäästöt että palvelun taloudelliset kulut pienenevät.

Lappilaisten arjessa digitaalisten palveluiden käyttö näkyy erityisesti matkakulujen ja -ajan säästöinä. Polttoaineiden kulutuksen säästöt tuntuvat asukkaiden arjessa konkreettisesti, ja säästettyä aikaa voi käyttää matkustamisen sijaan esimerkiksi harrastuksiin.

Testaa, millaiset ilmastosäästöt etäpalvelun käyttö tuottaisi juuri sinulle: Klikkaa tästä Virtun hiilijalanjälkilaskuriin.

Tietosuojaseloste

Lapin hyvinvointialueen tietosuojaseloste (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)