Vaatii tunnistautumisen

Lastensuojelun neuvonta ja -asiointi

Sosiaalitoimiston lastensuojelutyöntekijöiden velvollisuutena on auttaa ja tukea lasta ja hänen perhettään, jos lapsen kotiolot tai kasvuolosuhteet eivät ole riittävän turvalliset ja vanhemmat laiminlyövät lapsen hoitoa tai lapsi omalla toiminnallaan vaarantaa hyvinvointiaan.

Sosiaalitoimiston lastensuojelutyöntekijään voi olla yhteydessä kuka tahansa yksityinen henkilö, joka on huolissaan lapsen ja perheen tilanteesta. Huolta voi aiheuttaa esim. päihteiden käyttö tai mielenterveysongelmat, joiden takia lapsen hoitoa laiminlyödään ja lapsi kokee turvattomuutta.
Vanhempi voi ottaa yhteyttä lastensuojelutyöntekijään, kun kokee tarvitsevansa apua esim. väsymyksen ja uupumuksen takia. Huolta voi aiheuttaa myös lapsen käyttäytyminen, jolloin tilanteen selvittämiseen tarvitaan tukea.
Lapsi voi itse ottaa yhteyttä, jos kokee turvattomuutta ja tarvitsee apua esim. vanhempien päihteiden käytön tai väkivaltaisen käyttäytymisen takia.
Viranomaiset ovat ilmoitusvelvollisia, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelutarpeen selvitystä.

Kuinka toimin?

Kirjaudu palveluun

Verkkoneuvonnasta ja -asioinnista saat henkilökohtaista neuvontaa ja ohjausta. Viestin voit jättää milloin vain.

Palvelun työntekijät

Riikka Alalääkkölä
Sosiaaliohjaaja
Eveliina Hipsi-Tuokkola
Jälkihuollon sosiaaliohjaaja
Marianne Hyvärinen
sosiaalityöntekijä
Emilia Hämäläinen
Perheohjaaja
Jaana Ilmasti
Sosiaalityöntekijä
Ninna Junnonaho
Sosiaalityöntekijä
Henna Kajasviita
sosiaalityöntekijä
Elina Kalaoja
Sosiaalityöntekijä
Sirpa Klemetti
Perheohjaaja
Heli Kurkinen
sijais- ja tukiperhetyöntekijä
Päivi Leinonen
Sosiaalityöntekijä
Pirkko Tyystälä
perheohjaaja

Käyttöohje

  1. Kirjaudu palveluun

    Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistamista, jotta työntekijä voi varmistua henkilöllisyydestäsi. Klikkaamalla nappia Kirjaudu palveluun siirryt ensin Suomi.fi -tunnistautumispalveluun. Tämän jälkeen siirryt suoraan palveluun. Tunnistautumistavan voit valita itse. Voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia.

  2. Kirjoita asiasi

    Voit kysyä henkilökohtaista neuvontaa sekä välittää turvallisesti liitteitä. Viesti menee vain palvelun työntekijöille.

  3. Saat ilmoituksen sinulle saapuneesta vastauksesta

    Ilmoitus tulee valintasi mukaan sähköpostiisi ja/tai matkapuhelimeesi. Siinä ei näytetä asiakassuhteeseen tai sinuun liittyvää tietoa. Ilmoitukset eivät sisällä koskaan klikattavia linkkejä.

  4. Kirjaudu ja lue saapunut viesti OmaVirtusta

    Pääset lukemaan saapuneen viestin tunnistautumalla Omavirtuun. Painikkeen löydät verkkosivun oikeasta kulmasta. Kaikki viestit säilyvät siellä tallessa ja vain sinä pääset sinne.