Vaatii tunnistautumisen

Yhteydenottopyyntö lastenvalvojalle perheoikeudellisiin palveluihin

Perheoikeudellisilla palveluilla pyritään turvaamaan lapsen hyvinvointi ja tasapainoinen kehitys. Perheoikeudellisia palveluja ovat adoptiopalvelut, lastenvalvojapalvelut ja tuomioistuimelle annettavat palvelut. Lastenvalvojapalveluita ovat vanhemmuuden selvittäminen sekä lapsen huoltoon, asumiseen, tapaamiseen ja elatukseen liittyvät sopimusneuvottelut ja sopimusten lainvoimaiseksi vahvistaminen sekä lapsen tuettuun ja valvottuun tapaamiseen sekä valvottuun vaihtoon liittyvät järjestelyt. Toiminta perustuu vanhemmuuslakiin (775/2022), lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (361/1983), lakiin lapsen elatuksesta (704/1975), elatustukilakiin (580/2008), sosiaalihuoltolakiin (1301/2014), avioliittolakiin (234/1929), adoptiolakiin (22/2012) ja lakiin sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000).

Voitte olla yhteydessä lastenvalvojaan esim. seuraavissa tilanteissa: - harkitsette eroa tai olette päättäneet erota ja haluatte saada tietoa lasta koskevista sopimusasioista - haluatte muuttaa aiemmin vahvistettua lasta koskevaa sopimusta tai jatkaa sitä määräajan päättymisen takia - haluatte ohjausta ja sovittelevaa neuvotteluapua lasta koskevien sopimusten noudattamiseen liittyen

Omavirtu-palvelussa teillä on mahdollisuus lähettää lastenvalvojalle sähköisesti esim. tositteita tulo- ja menotiedoista elatusapulaskelman laatimista varten. Lastenvalvoja lähettää teille elatusapulaskelman tarkistettavaksi sähköisesti palvelun kautta ennen neuvottelua.

Kuinka toimin?

Kirjaudu palveluun

Palvelun työntekijät

Perheoikeudellisten palvelujen työntekijät

Käyttöohje

  1. Kirjaudu palveluun

    Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistamista, jotta työntekijä voi varmistua henkilöllisyydestäsi. Tunnistautumistavan voit valita itse. Voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Lisätietoa Suomi.fi tunnistautumisesta (avautuu uudelle välilehdelle)

  2. Täytä yhteydenottolomake

    Lomakkeet jäävät sinulle talteen OmaVirtuun. Pääset näkemään lomakkeet tunnistautumalla Omavirtuun. Painikkeen löydät verkkosivun oikeasta kulmasta.

  3. Sinuun otetaan yhteyttä

    Työntekijät ottavat sinun yhteyttä valintasi mukaan puhelimitse tai tämän palvelun kautta.

Tietoa palvelusta

Palvelun tuottaa Lapin hyvinvointialue
Palvelulupaus viisi arkipäivää
Keskimääräinen vastausaika 0 vrk
Maksuton

Digitaalinen etäpalvelu säästää aikaa, rahaa ja luontoa

Yhä useampi sote-alan palvelu voidaan toteuttaa digitaalisena etäpalveluna, jolloin sekä ilmastopäästöt että palvelun taloudelliset kulut pienenevät.

Lappilaisten arjessa digitaalisten palveluiden käyttö näkyy erityisesti matkakulujen ja -ajan säästöinä. Polttoaineiden kulutuksen säästöt tuntuvat asukkaiden arjessa konkreettisesti, ja säästettyä aikaa voi käyttää matkustamisen sijaan esimerkiksi harrastuksiin.

Testaa, millaiset ilmastosäästöt etäpalvelun käyttö tuottaisi juuri sinulle: Klikkaa tästä Virtun hiilijalanjälkilaskuriin.